Met de hele groep
Begeleiding
Klassenbegeleiding
Door een pestincident, het overlijden van een leerling of een te aanwezige straatcultuur kan een complexe groepsdynamiek ontstaan. Dit soort situaties kan de prestaties van individuele leerlingen beïnvloeden, het lesgeven bemoeilijken of simpelweg vragen om extra aandacht en begeleiding. Daarom verzorgen onze orthopedagogen en kinderpsychologen ook hands-on ondersteuning voor de hele klas, om handvatten te bieden om met de situatie om te gaan. Dit kan vanuit een adviserende of actieve rol, en vindt altijd plaats in overleg met de docenten, directie en het zorgteam. Samen maken we ieder geval een plan en zorgen we tegelijk dat het schoolteam leert omgaan met dergelijke situaties.
Screening
Screening op klasniveau
Soms kan het waardevol zijn om het functioneren van de gehele klas of groep in één keer te kunnen beoordelen. Denk bijvoorbeeld aan een dyslexiescreening voor een of meerdere brugklassen of een screening van het sociaal-emotionele niveau van leerlingen op de gehele school.
Met zo’n screening op klas- of groepsniveau krijg je inzicht in welke ondersteuning er nodig of wenselijk is. Hier kan vervolgens op gehandeld worden én er kan gemonitord worden op de voortgang. Laat ons dan ook vooral weten op welk vlak er inzicht nodig is, zodat we kunnen adviseren op welke manier je deze informatie het beste naar boven kunt halen. Vervolgens ondersteunen we graag door de uitvoering te doen en eventuele vervolgstappen in kaart én in de praktijk te brengen.
Mentoraat
Mentoraatlessen
De trainer van de mentoraatles is altijd een betrokken coach, orthopedagoog of psycholoog, met kennis vanuit de zorg en het onderwijs. Samen bekijken we welke thema’s passen bij de school en de leerlingen, of we bedenken een nieuw thema dat past bij een actuele situatie. Laat vooral weten hoe we kunnen ondersteunen, zodat we samen voor ontwikkeling kunnen gaan.
Contact