Individueel en groepsniveau
We verrichten de volgende diagnostiek
Onderzoek
Intelligentieonderzoek
In al deze gevallen kan intelligentieonderzoek extra inzicht bieden in de cognitieve capaciteiten van de leerling. Met dit onderzoek beantwoorden onze professionals vragen als: Wat mag er op basis van het intelligentieprofiel van de leerling worden verwacht? Waar liggen zijn of haar sterke én zwakke kanten? En welke onderwijsbehoefte heeft de leerling zelf? Op deze manier kan voor iedere leerling een passende oplossing worden gevonden om optimaal te kunnen leren.
Test
NIO
Onze orthopedagogen en kinderpsychologen nemen de toets in groepsverband af. Hierbij wordt er rekening gehouden met eventuele spanning bij de leerlingen en er is halverwege een korte pauze. In totaal worden er zes onderdelen getoetst, waarna de resultaten worden nagekeken en overgedragen aan de school. Vervolgens is het aan het schoolteam om tot een passend advies te komen voor de leerlingen. Wanneer hier twijfel over bestaat kunnen wij hier uiteraard bij ondersteunen.
Diagnose
Hoogbegaafdheid
Dyslexie
Dyslexie
Omdat lezen en spellen een enorm belangrijk onderdeel binnen het onderwijs en het dagelijkse leven zijn, kunnen uitdagingen op dit gebied de ontwikkeling van een kind erg in de weg staan. Wanneer er bij een leerling vermoeden is van dyslexie, is het dan ook belangrijk om hier de juiste diagnostiek naar uit te laten voeren. Onze orthopedagogen en kinderpsychologen zijn bevoegd om deze diagnostiek uit te kunnen voeren en de school te ondersteunen in het vervolgtraject, ongeacht de uitkomst.
Wij werken hierbij volgens de richtlijnen van Stichting Dyslexie Nederland, en maken onderscheid tussen lees- en spellingproblemen, lichte dyslexie en ernstige dyslexie. Voor laatstgenoemde is ons moederbedrijf Praktijk Vergne aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie, dat de diagnostiek en behandeling van ernstige dyslexie bewaakt en bevordert.
Wordt er lichte dyslexie gediagnosticeerd? Dan stellen we een dyslexieverklaring op. Vervolgens bekijken we samen met het schoolsysteem en de ouders welke ondersteuning we in kunnen zetten om de leerling verder te helpen. Wordt er ernstige dyslexie vastgesteld? Dan komt de leerling in aanmerking voor een vergoed dyslexietraject. Wij pakken dit traject op en zetten de behandelmethode Skribbel in. In deze innovatieve online omgeving worden verschillende, op maat gemaakte digitale werkvormen ingezet om het lezen en spellen van de leerling te bevorderen.
Neem contact met ons op om de leerling aan te melden voor diagnostiek. Wij sturen dan de vragenlijsten die door school ingevuld kan worden om een dossier op te starten. In dit dossier zullen ook een overzicht van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem en handelingsplannen over de afgelopen twee meetmomenten worden toegevoegd. Vervolgens screenen wij deze informatie, zodat we aan kunnen óf de leerling inderdaad in aanmerking komt voor een onderzoek naar lichte of ernstige dyslexie. We begeleiden de leerling, ouders en school bij iedere stap in dit proces.
Dyscalculie
Dyscalculie
Naast lezen en spellen is ook rekenen een belangrijke vaardigheid voor kinderen. Het helpt bijvoorbeeld bij het klokkijken, maar ook bij hoe je omgaat met geld en vele andere toepassingen. Wanneer een kind een gebrek aan getal-inzicht heeft, getalsymbolen of -woorden niet goed kan koppelen of de verhoudingen tussen getallen niet goed begrijpt kunnen er rekenproblemen ontstaan. Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen berekenen.
Bestaat er vanuit de leerkracht een vermoeden dat een leerling inderdaad moeite heeft bij het aanleren van en automatiseren van reken- en telhandelingen? Dan kunnen onze orthopedagogen en kinderpsychologen onderzoek doen naar de rekenstoornis dyscalculie. Belangrijk hierbij is dat de problemen niet (alleen) toe te kennen zijn aan een beperkte intelligentie, aandachts-, ontwikkelings- of andere problemen. Dit zullen onze professionals vooraf overleggen, zodat de leerling op de juiste manier verder geholpen kan worden.
Mogelijke aanwijzingen in de richting van dyscalculie zijn:
- Opvallend veel fouten bij eenvoudige rekensommen
- Moeite met klokkijken of het inschatten van hoeveelheden
- Opvallend langzaam in het maken van rekensommen en heel onzeker over het antwoord
- Op de vingers blijven tellen, terwijl leeftijdsgenoten dit niet meer doen
- Moeite met de volgorde van stappen die nodig zijn bij ingewikkelde rekensommen
Wordt er inderdaad dyscalculie gediagnosticeerd? Dan helpen we de individuele leerling om met een gestructureerde aanpak terug naar de basis te gaan. Hierbij gebruiken we de nieuwste inzichten op het gebied van dyscalculie en rekenonderwijs, die we altijd op maat toepassen. Maar ook als er geen dyscalculie wordt gediagnosticeerd kunnen we de leerling verder helpen, om op de juiste manier om te gaan met de rekenproblemen. Neem contact met ons op zodat we kunnen adviseren wat mogelijke vervolgstappen zijn.
Diagnose
Diagnostiek op maat
Contact